Portal prowadzi Kancelaria
Babiaczyk Skrocki i Wspólnicy

Black Friday & Cyber Monday – takie same prawa jak zwykle

Konsumenci 28.11.2017

Black Friday i Cyber Monday – dni wielkich wyprzedaży wywodzące się ze Stanów Zjednoczonych zyskują coraz większą popularność również w Polsce. Obniżki w Czarny Piątek dotyczą teoretycznie sklepów stacjonarnych, zaś w sklepach internetowych produkty dostępne będą po niższej cenie w Cybernytyczny Poniedziałek. Oczywiście część sklepów internetowych organizuje wyprzedaże już w piątek. Istnieje jednak część, która czeka ze specjalnymi ofertami aż do poniedziałku. Należy pamiętać, że w trakcie wyprzedaży konsumentom przysługują takie same prawa jak zwykle, a sprzedawcy powinni przestrzegać zasad uczciwej konkurencji.

Reklamacje

Po pierwsze, w razie wykrycia wady towaru kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu 2 lat od daty jego zakupu. Sprzedawca w ciągu 14 dni powinien udzielić na nią odpowiedzi. Jeśli w tym czasie jej nie otrzymamy, reklamację uznaje się za przyjętą. Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze. Nie ma przy tym znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i konsument został o niej poinformowany.

Zwrot w sklepie internetowym

Trzeba również pamiętać, że sprzedaż w ramach akcji rabatowych podlega wszystkim regułom obowiązującym w ramach sprzedaży na odległość za pośrednictwem internetu. Oznacza to, że jeśli kupujący nabył rzecz w sklepie internetowym, ma 14 dni na jej zwrot, bez podania powodu. Sprzedawca ma wówczas obowiązek zwrócić pieniądze. Ta zasada nie dotyczy jednak zwrotu nietrafionych zakupów w sklepach stacjonarnych. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Warto jednak zapytać o taką możliwość i jej zasady przed dokonaniem zakupu, żeby nie być później rozczarowanym.

Zakupy w sklepie zagranicznym

W całej Unii Europejskiej obowiązują jednakowe zasady ochrony praw konsumenta. W przypadku zakupów w zagranicznym sklepie internetowym, kupujący może odstąpić od umowy i odesłać nabyty produkt, a także reklamować wadliwy towar. Jeśli pojawia się problem z zakupami w którymkolwiek kraju członkowskim UE, można zwrócić się o pomoc oferowana przez Europejskie Centrum Konsumenckie.

Rzetelne informacje na temat promocji

Przepisy prawne wymagają rzetelnego i prawidłowego sposobu organizowania promocji. Przede wszystkim w sklepie internetowym muszą być zamieszczone prawdziwe ceny przed i po obniżce. Zdarza się, że sklepy krótko przed promocją podnoszą cenę produktu, by wykorzystać ją jako punkt odniesienia kusząc atrakcyjnym rabatem lub jako punkt wyjściowy przyjmują nie cenę oferowaną tuż przed nową promocją (cena mogła już zostać kilka razy obniżona), lecz historyczną cenę danego towaru obowiązującą w momencie jego wprowadzenia na rynek. Takie działalnie może stanowić wprowadzenie konsumenta w błąd i być uznane za czyn nieuczciwej konkurencji naruszający zbiorowe interesy konsumentów, za który grozi kara finansowa sięgającą nawet 10% obrotu osiągniętego w poprzednim roku obrotowym.

Precyzyjnie określony czas promocji

Należy precyzyjnie wskazać czas obowiązywania akcji promocyjnej. Sprzedawcy nie powinni przedłużać okresu jej trwania, gdyż konsumenci, którzy skorzystali z oferty mogą poczuć się oszukani, jeśli okazyjna oferta reklamowana jako krótkoterminowa zostanie przedłużona o kolejne dni.

Dostępność reklamowanych produktów

E-sprzedawcy muszą zadbać o dostępność oferowanych towarów. Wyprzedane produkty powinny być odpowiednio oznaczone na stronie sklepu jako „niedostępne”.

Ograniczenia i warunki promocji

Jeśli reklama przyciągająca uwagę konsumentów atrakcyjnymi rabatami uzależnia przyznanie rabatu od konieczności spełnienia dodatkowych czynności, np. wprowadzenia kodu rabatowego, to te warunki powinny być łatwo dostępne i widoczne dla kupujących, najlepiej w bezpośrednim sąsiedztwie reklamy akcji promocyjnej.  

Obowiązuje niższa cena

Należy zachować czujność, gdyż zdarza się, że na metce czy półce widnieje inna cena niż żądana przy kasie. W takiej sytuacji konsument ma prawo nabyć rzecz po niższej cenie! Takie uprawnienie wynika z przepisu art. 543 Kodeksu cywilnego, który mówi, że rzeczy wystawione w miejscu sprzedaży na widok publiczny z oznaczeniem ceny uważa się za ofertę sprzedaży.

W przypadku problemów czy wątpliwości, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oferuje swoją bezpłatną pomoc. Należy zadzwonić w tym celu na infolinię konsumencką pod numer 801 440 220 lub napisać maila na adres: porady@dlakonsumentow.pl.

Karina Wronka
Konsultant prawny w kancelarii BSiW