Portal prowadzi Kancelaria
Babiaczyk Skrocki i Wspólnicy

UOKiK wszczął postępowanie wobec Netii w sprawie marketingu bezpośredniego

Konsumenci 29.11.2017

We wrześniu tego roku, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej również UOKiK) wszczął postępowanie przeciwko Netii. Ze skarg konsumentów i analizy rozmów sprzedażowych wynika, że spółka, korzystając z gotowych baz danych pozyskanych od podmiotów trzecich, mogła dzwonić z ofertą do osób, od których nie miała wcześniejszej zgody na kontakt telefoniczny w tym celu. Najczęściej, dopiero podczas pierwszej rozmowy telefonicznej, pracownicy spółki próbowali pozyskać taką zgodę od konsumenta.

W sieci pojawiły się następujące cytaty pochodzące z rozmów sprzedażowych:  

Netia:              „Halo! Dzień dobry! Moje nazwisko [niezrozumiałe] Ilona i dzwonię z firmy „Netia”. Czy mam przyjemność rozmowy z panią Jowitą?”

Konsument:  „Tak, przy telefonie.”

Netia:              „Witam pani Jowito. Kontaktuję się tutaj z panią, ponieważ nasza firma w tym momencie rozszerza zakres swoich proponowanych usług. W związku z czym mamy przygotowane dla pani różnego rodzaju rabaty, jak i również różne bonusy złotówkowe. Czy mogę zająć trzy minutki i przedstawić...”

Zgoda konsumenta

Zgodnie przepisem art. 172 Prawa telekomunikacyjnego jeżeli przedsiębiorca chce wykorzystać tzw. marketing bezpośredni, a więc np. zaprezentować konsumentowi swoją ofertę przez telefon, musi już przed pierwszą rozmową mieć jego zgodę na kontakt. Prezes UOKiK prowadzi obecnie postępowanie, które ma wykazać czy Netia uzyskała wcześniej zgody konsumentów, którym proponowała zawarcie umowy, czy też tak jak wynika z doniesień próbowała pozyskiwać zgody dopiero w trakcie pierwszej rozmowy telefonicznej. Spółka na razie nie chce komentować sprawy, jednak podkreśla że pozostaje w stałym kontakcie z UOKiK i wyjaśnia wszelkie wątpliwości Urzędu.

Sankcje

Postępowanie przeciwko Netii może zakończyć się stwierdzeniem stosowania praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów, a co za tym idzie nakazaniem jej zaniechania oraz nałożeniem kary finansowej, która może wynieść nawet 10% rocznego obrotu spółki. Prezes Urzędu może również nakazać Netii usunięcie trwających skutków naruszenia, w szczególności zobowiązać przedsiębiorcę do złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o określonej treści i w formie.

*Netia S.A. to operator telekomunikacyjny, dostawca usług telewizyjnych, Internetu stacjonarnego oraz mobilnego, telefonii stacjonarnej, a także telefonii komórkowej. Spółka od 2000 r. publiczna notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Karina Wronka
Konsultant prawny w kancelarii BSiW